Color Grading - Vi förklarar begreppet - ColibriContent
16896
post-template-default,single,single-post,postid-16896,single-format-standard,bridge-core-2.3.1,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-21.7.1,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.2.0,vc_responsive

Color Grading

color grading - färggradering

Color Grading

Vad är det, egentligen?

Color grading, ett allt oftare återkommande begrepp bland innehållsskapare. Men vad är det egentligen och vad är det som är bra med det? Kan du göra det själv eller borde du ta hjälp externt av en specialist? Enkelt sagt är color grading – eller färggradering på svenska – att ge ett klipp eller film en specifik “look”. Det är att göra en bra bild ännu bättre. 

I det här inlägget klargör vi de mest väsentliga delarna av color grading. Hur det fungerar och de fördelar som gör det värt för dig att investera i det.

Färgkorrigering

Alright, ready or not, here we go! 

Innan vi börjar prata om color grading, behöver vi lyfta ett annat begrepp – färgkorrigering. Begreppet syftar på att få bilden att se “korrekt ut”.

I stort sett, all professionell videoproduktion spelar man in i så kallat RAW eller LOG. Enkelt förklarat är att bilden kommer ut från kameran i ett obehandlat format som saknar både mättnad och kontrast. Detta har för syfte att bättre utnyttja kamerans dynamiska omfång och färgdensitet, och sedan ha större flexibilitet i redigeringsrummet. 

Bilden nedan fångades med en Panasonic Lumix S1H med v-log som färgprofil. Den är helt obehandlad, det är precis så bilden ser ut när man tar klippet direkt från kameran.

Notera hur bilden saknar kontrast och färgmättnad. Bilden behöver bearbetas för att få den att se ut så som våra ögon hade sett den i verkligheten. Den behöver alltså färgkorrigering.

Genom att justera kontrasten och mättnaden får man en tydligare bild, så som våra ögon hade upplevt  den i verkligheten. 

Om bilden är korrekt exponerad och vitbalanserad från början, blir processen betydligt enklare. Så som vår filmfotograf Martin Lindstedt gjort här i vårt exempel.

Om man inte får till en vitbalanserad bild

Ibland får man inte den perfekta exponeringen, eller en bra vitbalansering. Ditt varumärke kanske inte får de korrekta färgerna i bilden, eller hudtonerna ser konstiga ut. Det finns en uppsjö av färgproblem som måste lösas under korrigeringsprocessen. En colorists arbete består mestadels av att lösa problem.

I nästa exempel ser vi att bilden behöver extra bearbetning för att se “normal” ut – den ser just nu lite för gul ut.

Bilden behöver mer justering för att bland annat få hudtonerna att se mer naturliga ut. Bilden behöver balanseras.

I processen var vi hjälp av så kallade “ankare” som hjälper till att förstå hur bilden egentligen se ut. Ankare kan vara objekt i eller delar av bilden som refererar till den generella färgskalan i bilden. Det kan röra sig om hudtonen, produkter som ska ha en specifik färgnyans eller vita föremål. 

Man använder “färgen” vit som jämförelsepunkt för alla andra färgerna i bilden. Har man exempelvis en vit vägg i bild som inte riktigt är så vit som i verkligheten,  kan man använda väggen som referens för de andra färgerna. Genom att justera bilden så att väggen faktiskt ser vit ut. Sedan hamnar oftast alla andra färgerna rätt.

Viktig notering! 

Rätt och fel är subjektivt när det kommer till hur en bild ska se ut. Dessutom ser alla skärmarna olika ut och vad du ser i din skärm kommer troligtvis inte se exakt likadant ut på någon annans skärm. Se till att alltid ha en kalibrerad monitor (och jobba i rätt ljusförhållanden) när du jobbar med färg.

Color grading – Färggradering

Medan färgkorrigering fokuserar på att få bilden att se “korrekt ut”, syfter färggradering på att ge bilden en särskild tonskala.

När man har balanserar upp bilden så att den ser korrekt ut, kan man stanna där. Men vill man ta bilden till nästa nivå, behöver vi lägga till färggradering. Du vill kanske ge bilden den där sköna filmiska känslan. Du börjar fokusera på vilka känslor du vill förmedla eller väcka med bilden. Det är då man använder color grading eller färggradering.

Låt oss återgå till vårt första exempel. Vi hade korrigerat bilden och den såg rätt så snygg ut. Vi ser en kille med en motorcykel hjälm som är ute nånstans och ser ut att ha det trevligt. Det är en skön och varm sommardag, och killen njuter av sin motorcykeltur. 

Nu vill vi betona den stämningen ytterligare.

color grading - colibricontent.se

Med subtila ändringar i bilden kan man framhäva en viss känsla. I den här exempelbilden är färgen en aning varmare och har ökad kontrast. Detta för att behålla de mörka delarna i bilden rena (det svarta/mörkgrå).

Eller så känner man sig nostalgisk
och vill att bilden ska ser mer ut som 16 eller 35 mm film…

color grading - colibricontent.se

Möjligheterna är oändliga och det är en rolig process att se hur bilden kommer till liv med färggradering.

Den här delen av processen är väldigt subjektiv och det finns egentligen inget rätt och fel. Snarare är det en diskussion om vad som passar berättelsen bäst. vad är det det vi vill berätta? Hur vill vi berätta historien? Vilka känslor vill vi förmedla? 

Dessa tre bilder är “korrekta”, men vi kanske föredrar den ena över den andra av olika anledningar. Vilken gillar du mest och varför?

color grading - colibricontent.se

Do-it-yourself eller anlita specialist?

Svaret på denna fråga beror nog på perspektivet man ser den ifrån. Är man själv innehållsskapare och sysslar med video så kan det vara en idé att själv utforska och investera i att lära sig color grading. Det är så ju så, att när du bättre behärskar konsten av att lägga färg, desto mer intressant kommer det du skapar att bli. 

Vill du satsa på att färglägga för ”cinema” så kan det bli rätt nördigt och det skulle kräva en rejäl investering i form av teknisk utrustning och specialiserad teknisk kunskap. 
En sak är säker: det är värt att bekanta sig med begreppet color grading och ha det i åtanke när du sätter igång med vilken filmproduktion som helst. Det är ett sätt att öka kvaliteten på ditt innehåll med en relativt liten investering. Oavsett om du skapar det själv eller om du anlitar en professionell colorist.

Diego Monsiváis - Colibricontent

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig?

Hör av dig så återkommer jag snarast möjligt.

diego@colibricontent.se

Linkedin

TILLBAKA TILL BLOGGEN



Vi använder cookies för att anpassa innehåll och annonser, för att tillhandahålla funktioner för sociala medier och för att analysera vår trafik. Vi delar också information om din användning av vår webbplats med våra sociala medier, reklam- och analyspartners. View more
Cookies settings
Acceptera
Sekretess- och Cookiepolicy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Om denna cookiepolicy

Denna cookiepolicy förklarar vad cookies är och hur vi använder dem, vilka typer av cookies vi använder, dvs. den information vi samlar in med hjälp av cookies och hur den informationen används, och hur man kontrollerar cookie-preferenserna. För ytterligare information om hur vi använder, lagrar och skyddar dina personuppgifter, se vår integritetspolicy. Du kan när som helst ändra eller återkalla ditt samtycke från Cookie-deklarationen på vår webbplats Läs mer om vilka vi är, hur du kan kontakta oss och hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy. Ditt samtycke gäller följande domän: colibricontent.se

Vad är cookies ?

Cookies är små textfiler som används för att lagra små bitar av information. De lagras på din enhet när webbplatsen laddas i din webbläsare. Dessa cookies hjälper oss att få webbplatsen att fungera korrekt, göra den säkrare, ge en bättre användarupplevelse och förstå hur webbplatsen fungerar och att analysera vad som fungerar och var den behöver förbättras.

Hur använder vi cookies ?

Som de flesta av onlinetjänsterna använder vår webbplats förstaparts- och tredjepartscookies för flera ändamål. Förstapartscookies är oftast nödvändiga för att webbplatsen ska fungera på rätt sätt, och de samlar inte in någon av dina personligt identifierbara uppgifter. De tredjepartscookies som används på vår webbplats är främst för att förstå hur webbplatsen fungerar, hur du interagerar med vår webbplats, för att hålla våra tjänster säkra, tillhandahålla annonser som är relevanta för dig och allt som allt ge dig en bättre och förbättrad användare uppleva och hjälpa till att påskynda dina framtida interaktioner med vår webbplats.

Vilka typer av cookies använder vi ?

Viktigt: Vissa cookies är nödvändiga för att du ska kunna uppleva vår sajts fulla funktionalitet. De tillåter oss att underhålla användarsessioner och förhindra alla säkerhetshot. De samlar inte in eller lagrar någon personlig information. Till exempel tillåter dessa cookies dig att logga in på ditt konto och lägga till produkter i din varukorg och betala säkert.
Statistik: Dessa cookies lagrar information som antalet besökare på webbplatsen, antalet unika besökare, vilka sidor på webbplatsen som har besökts, källan till besöket, etc. Dessa data hjälper oss att förstå och analysera hur bra webbplatsen presterar och där det behöver förbättras.
Marknadsföring: Vår webbplats visar annonser. Dessa cookies används för att anpassa annonserna som vi visar för dig så att de är meningsfulla för dig. Dessa cookies hjälper oss också att hålla reda på effektiviteten i dessa annonskampanjer. Informationen som lagras i dessa cookies kan också användas av tredje parts annonsleverantörer för att visa dig annonser på andra webbplatser i webbläsaren.
Funktionell: Dessa är cookies som hjälper vissa icke-nödvändiga funktioner på vår webbplats. Dessa funktioner inkluderar att bädda in innehåll som videor eller dela innehåll på webbplatsen på sociala medieplattformar.
Preferenser: Dessa cookies hjälper oss att lagra dina inställningar och surfpreferenser som språkinställningar så att du får en bättre och effektiv upplevelse vid framtida besök på webbplatsen.

Hur kan jag kontrollera cookie-preferenserna ?

Om du skulle besluta dig för att ändra dina inställningar senare under din surfsession, kan du klicka på fliken "Sekretess- och cookiepolicy" på skärmen. Detta kommer att visa samtyckesmeddelandet igen så att du kan ändra dina inställningar eller dra tillbaka ditt samtycke helt.Utöver detta erbjuder olika webbläsare olika metoder för att blockera och radera cookies som används av webbplatser. Du kan ändra inställningarna i din webbläsare för att blockera/radera cookies. För att ta reda på mer om hur du hanterar och raderar cookies, besök wikipedia.org, www.allaboutcookies.org.
Save settings
Cookies settings